طبق گزارش اداره ثبت اختراع و علائم تجاری، از هر پنج درخواست علامت تجاری یک مورد در اولین بررسی توسط کارشناس بررسی کننده مردود می شود. چرا اینطور است؟ ثبت علامت تجاری می تواند یک موضوع دشوار باشد. اگر بخواهید به تمام حقوق علامت تجاری خود در کشور دسترسی داشته باشید، باید علامت تجاری خود را در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ثبت کنید که در بیشتر موارد، این یک ثبت نام ساده به نظر می رسد. علائم تجاری علائمی هستند که برای شناسایی کالاها یا خدماتی که توسط یک شرکت یا فرد خاص تولید شده اند استفاده می شود. آنها مانند علامت آدیداس یا علامت تیک نایک متمایز هستند. این علائم به مصرف کننده کمک می کند تا به راحتی یک محصول را با تولید کننده شناسایی کند.
برای اطمینان از اینکه این علائم برای معرفی نادرست محصولات یا گیج کردن مصرف کنندگان استفاده نمی شوند، توسط قانون محافظت می شوند. برای دریافت حمایت قانونی، علامت تجاری باید ثبت شود. ثبت علامت تجاری، علامت را از استفاده غیرقانونی محافظت می کند و به صاحب علامت تمام حقوق را در مورد علامت می دهد.اولین چیزی که کارشناس به دنبال آن خواهد بود این است که آیا درخواست مطابق روال ثبت شده است و آیا تمام اطلاعات طبق قانون ارائه شده است یا خیر. اگرکارشناس متوجه شود که در روند یا مدارک درخواست مشکلی وجود دارد، درخواست را رد می کند.
هنگام درخواست برای ثبت برند، همیشه باید بررسی کنید که آیا علامت شما مشابه یک علامت تجاری موجود است یا خیر. می توانید این کار را با جستجو درسایت اداره مالکیت صنعتی انجام دهید یا فقط از یک کارشناس متخصص در درخواست علائم تجاری خدمات حقوقی دریافت کنید. اگر توسط کارشناس تشخیص داده شود که علامت مورد درخواست مشابه یک علامت تجاری قبلاً ثبت شده است یا علامت تجاری در حال حاضر ثبت شده است، می تواند درخواست را رد کند.
اگر علامت حاوی کلمات یا اصطلاحات توصیفی باشد که معمولاً برای شناسایی یک محصول استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر بخواهید کلمه SWEET را برای بازاریابی محصولاتی مانند شکلات یا آب نبات علامت تجاری قرار دهید، رد می شود زیرا برای افراد دیگر ناعادلانه خواهد بود.
علامت تجاری نمی تواند حاوی عبارت یا طرح توهین آمیز باشد، زیرا چنین علامتی خلاف اخلاق عمومی و نظم عمومی خواهد بود. بنابراین شرایط طرح هایی که توهین آمیز هستند معمولاً توسط کارشناس رد می شوند. علامت گیج کننده یا علامت فریبنده ممکن است هر علامتی باشد که مصرف کننده آن را به اشتباه در مورد منشاء، تولید کننده، کیفیت، مواد و غیره محصول باور کند.
دلایل متعددی برای رد علامت تجاری وجود دارد. یکی از رایج ترین دلایل برای امتناع از ثبت علامت تجاری، احتمال اشتباه گرفتن با یک علامت تجاری ثبت شده موجود است.
هنگامی که یک درخواست علامت تجاری در اداره ثبت برند ثبت می شود. یک بررسی کننده علامت تجاری، علامت متقاضی و زمینه استفاده مورد نظر برای علامت را بررسی می کند. (یعنی دسته خاصی از کالاها یا خدماتی که علامت در آن استفاده خواهد شد) و آن را با سایر برندهای موجود مقایسه می کند.
اگر کارشناس علامت تجاری متوجه شود که علامت تجاری متقاضی به طور گیج کننده ای مشابه یک علامت تجاری ثبت شده دیگر است که با نوع مشابه یا مرتبط کالا یا خدمات استفاده می شود، برند رد می شود. سردرگمی بین این دو علامت می تواند ناشی از علائم تجاری مشابه، علائم تجاری که از نظر ظاهری مشابه هستند، یا علائم تجاری که از نظر معنایی بسیار شبیه به هم هستند، باشد.
غلط املایی یک علامت ثبت شده موجود، معادل های آوایی یک علامت ثبت شده موجود، سبک سازی منحصر به فرد یک علامت ثبت شده، یا نسخه های کلمه خارجی علامت ثبت شده، همه سناریوهایی هستند که اغلب به طور گیج کننده ای مشابه در نظر گرفته می شوند و احتمال سردرگمی را ایجاد می کنند.
اگر از یک علامت تجاری برای توصیف فریبکارانه یک عنصر، ویژگی یا جنبه دیگری از کالا یا خدمات استفاده شود. که مصرف کننده به طور منطقی آن را درست تشخیص دهد (اگرچه توصیف دقیقی نیست). ثبت علامت تجاری رد خواهد شد. علامت تجاری نباید برای فریب مصرف کنندگان به این فکر باشد که یک کالا یا خدمات چیزی است که نیست استفاده شود.
سوال این است که آیا علامت تجاری شما به همان اندازه که انتظار داشتید منحصر به فرد است؟ قبل از تشکیل پرونده، باید یک تحقیق مناسب انجام دهید تا ببینید آیا علائم موجود با شباهت وجود دارد یا خیر. اگر بخشهایی از علامت شما قبلاً ثبت شده است، احتیاط کنید، به خصوص اگر علامت تجاری موجود متعلق به یک شرکت بزرگ باشد.
این احتمال وجود دارد که چنین شرکت هایی بر ثبت نام های جدید نظارت داشته باشند. بنابراین متوجه برند جدید شما خواهند شد. حتی اگر به نظر شما این دو علامت به طور گیج کننده ای شبیه هم نباشند، شرکت دیگر ممکن است متفاوت فکر کند.
این اغلب منجر به نامه های توقیف و هزینه های قانونی اضافی می شود. اگر برای این کار آمادگی ندارید. بهتر است فرایند استعلام و ثبت اظهارنامه علامت تجاری را به متخصصین و مشاورین این حوزه بسپارید.